Fans maken doe je met live video
De nieuwste trend in social media heet live video. Die ontwikkeling is onomkeerbaar. Live streaming wordt de standaard voor bedrijven die van prospects en klanten echte fans willen maken. Een beter medium om emotie in je communicatie te stoppen, is er niet. De kanalenkeuze is inmiddels reuze.
Menig voetbaltrainer zou op 23 mei jaloers zijn geweest, wanneer hij die avond een blik had geworpen in de perszaal van het PSV-stadion in Eindhoven. Geen journalisten die je telkens onderbreken met lastige vragen, maar een 60-koppig publiek van CCB-leden en -gasten dat geboeid het relaas aanhoorde van twee gedreven communicatieprofessionals:
Hanneke Jaanen en
Maaike Gulden. Zij predikten hun heilig geloof in live video als medium om van je publieksgroepen echte ambassadeurs en fans te maken. Aan het einde van de avond hadden beide dames een zaal vol volgelingen.
PSV online
‘De online strategie van PSV’, heette de geslaagde aflevering van CCB Inspireert. Maar eigenlijk was die strategie een paar jaar gelden nog ver te zoeken, bekende Hanneke Jaanen. Zij is coördinator Media bij de Eindhovense eredivisionist. “We hadden een website, deden wat met Facebook en Twitter, maar dat was het zo wel een beetje.” Inmiddels is de club uit de lichtstad behalve in het voetbal ook een topclub in social media. Hanneke had indrukwekkende cijfers. Het aantal volgers op social media bedraagt inmiddels ruim 1 miljoen. “Van bijna 1/3 zitten de gegevens in onze database.” Met Facebook Live heeft PSV het grootste publieksbereik: meer dan 700.000 volgers. “Tijdens de kampioenswedstrijd in het vorige seizoen keken meer dan 2,5 miljoen mensen live mee op Facebook.” Fox Sports had het nakijken.
Innovatief
PSV heeft de inzet van social media grondig en vooral innovatief aangepakt. Een scherpe analyse leerde dat Twitter en Facebook inmiddels de media van het oudere publiek zijn. Om jongeren te bereiken, moet je Snapchat, Instagram, Periscope en YouTube inzetten. “We kiezen ons kanaal afhankelijk van wat en wie we willen bereiken”, aldus Hanneke. “En we doen het dus vooral in toenemende mate live. Niet om de traditionele media de loef af te steken. We willen niet concurreren met de PSV-watchers van onder andere De Telegraaf en Voetbal International die hier dagelijks rondhangen.” Wat PSV dan wél doet? Fans laten chatten met spelers, een rondleiding door het stadion, impressies van trainingen, de komst van een nieuwe speler verrassend aankondigen. Alles via live streams. Inmiddels scoren deze live streams per keer meer dan 10.000 kijkers. PSV is dit jaar geen landskampioen geworden, maar op het gebied van social media heeft de club flink promotie gemaakt.
Verslaafd
Ook Maaike Gulden zweert bij de inzet van live video. Met haar bureau The Marketing Factory adviseert ze klanten over social media en online communicatie. “Live streaming kan jou als bedrijf of persoon heel veel brengen. Bekendheid, sympathie, vertrouwen en niet te vergeten authenticiteit. Je hebt je eigen verhaal en kunt daarin betekenisvol zijn.” Live video kan via verschillende kanalen, maar Maaike zweert bij Periscope van Twitter: “Daar ben ik aan verslaafd. Periscope kun je real time inzetten en is erg laagdrempelig, Het grote voordeel is dat je interactie met je publiek kunt bewerkstelligen. Kijkers kunnen vragen stellen, waarop jij dan weer kunt reageren.” Volgens Maaike hebben veel bedrijven nog koudwatervrees voor live video. “Het is de volgende stap in het gebruik van social media die je niet mag missen.” Niet denken dat je het niet kunt, was haar advies. Maar ‘Do what you can’t’, net als de bekende Amerikaanse vlogger Casy Neistad propageert.
Tips
Maaike kwam ook met enkele praktische tips voor wie live stream wil gaan inzetten. “Begin niet in het wilde weg, maar weet goed wat en wie je wilt bereiken. Zorg ook voor regelmaat in uitzendmomenten, maak gebruik van een pakkende titel en promoot je uitzendingen. Uiteraard moet je boodschap betekenisvol zijn en stimuleer vooral de interactie met je publiek. O ja, check voordat je de lucht ingaat of je Wifi hebt…
Het CCB-publiek leek onder de indruk. Er klonk applaus en er waren vooral praktische vragen. De overtuiging was er. Live video brengt je dichter bij je doelgroep, is veel laagdrempeliger en is bij uitstek een medium om met emotie te communiceren. Het PSV-stadion bood een prima ambiance om onder het genot van een drankje en een hapje na te praten. Een avond zonder voetbalwedstrijd met toch een duidelijke winnaar: live video.