Een nieuwe, zeer geschikte locatie bij de KASerne in Den Bosch en een erg enthousiaste vakvrouw vormden 12 oktober de fijne blend voor een interactieve avond over framing. Een onderwerp dat veel interesse wist te wekken want de zaal zat vol met leergierige leden. Sarah Gagestein was de autoriteit deze avond en werkt als taalstrateeg en framingspecialist voor organisaties. Ook schreef ze het boek ‘Denk niet aan een roze olifant’, ‘Harder praten helpt niet’ en ‘Meesterframer.’
Framing is iets wat je verhaal kan maken of breken, dat bleek aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden die Sarah gaf. Maar wat is framing nu eigenlijk? Het is een verhaal met specifieke woorden en beelden dat bepaalde delen van de werkelijkheid belicht en andere delen vervaagt. En het stuurt de lezer naar een specifieke interpretatie. We zien het dagelijks in krantenkoppen. Vergelijk maar eens een aantal koppen van verschillende kranten over eenzelfde onderwerp. Of wat dacht je van deze: Denk niet aan een paarse krokodil. En wat doe je? Juist. Dit komt omdat ons onbewuste brein, de niet-rationele kant, altijd zoekt naar de makkelijke weg. Ga dus vooral niet in je advertentie of verhaal, voorbeelden geven hoe het niet moet om mensen te overtuigen van hoe het wel moet. Want hoe het niet moet, blijft in het geheugen hangen. Sarah tipt: Ben proactief en wees consistent en concreet met je frame. Gebruik het hele brein als je overtuigend wilt zijn. En eenmaal geplakt zijn frames heel stug en soms sterker dan feiten. Het gaat namelijk niet om wat je zegt maar wat mensen horen. Doe er je voordeel mee!