‘Designklus? Onze AI fixt het voor je’
Door: Whitney Janssen
“Over tien jaar zijn er geen dtp’ers en designers meer”. Tessa Stehouwer van Greenhouse maakte een gedurfd statement tijdens de CCB Inspireert-sessie in De Admirant. Zeker tegenover een zaal met diverse ontwerpers. De data scientist nam op 11 juni de aanwezigen mee in de wereld van Artificial Intelligence. Een eye-opener. Met een integrerende hoofdvraag: wordt de marketing- en communicatiebranche straks volledig beheerst door slimme algoritmes of blijven wij onmisbaar?
Black Mirror als realiteit
Worden designers en dtp’ers binnen een decennium echt overbodig? Wie de Netflix-serie Black Mirror kijkt, kent de eindeloze mogelijkheden van AI. Vond je de serie al ‘mindblowing’. Dan sta je vast versteld van het idee dat in ieder geval één aflevering is gebaseerd op realiteit. Zo weet Tessa: “In 2015 overleed een 35-jarige man uit Moskou tijdens een auto-ongeluk. Zijn beste vriendin, die destijds niet de kans kreeg om afscheid van hem te nemen, bundelde alle informatie die ze van haar overleden vriend had. Denk aan apps, e-mails en alle andere mogelijk data. Zo creëerde ze een app die haar overleden vriend nabootste, althans de app-gesprekken die het tweetal voerde.”
Is AI al echt toepasbaar?
‘Brand & performance agency’ Greenhouse doet veel onderzoek naar de toepasbaarheid van AI. “We bootsen echter geen personen na, zoals in Moskou gebeurde, maar wél hun vaardigheden. En dat neemt aardig wat werk uit handen”, aldus Tessa. Toegegeven: het klinkt behoorlijk verleidelijk. Een AI die de saaie, repetitieve werkzaamheden voor je doet.
Hoewel het volgens Tessa een slimme zet is om als marketing- en communicatiebureau data in te zetten om je klanten nog beter te helpen, is AI niet de heilige graal. “Data driven werken is prima, máár, het één kan niet zonder het ander. De definitie van AI is dan ook: ‘iets dat intelligente beslissingen maakt maar geen mens is’. En dat blijft voorlopig ook zo.”
Het volledige verslag van deze CCB Inspireert lees je in het eerstvolgende magazine van CCB, dat deze zomer weer op de mat valt!