Placemaking oftewel citymarketing is iets wat bijna iedere stad inmiddels doet. Of het nu via de betreffende gemeente is of extern. CCB was 4 september met zo’n zestig gasten op bezoek bij de winnaar van de beste citymarketingorganisatie van 2023: Stichting Marketing Tilburg. Sinds 2015 positioneert de officiële citymarketingorganisatie van Tilburg de stad en gemeente nationaal en internationaal en is het kleine team uitgegroeid tot een professioneel, slagvaardig team dat dagelijks de stad en haar dorpen in de schijnwerpers zet. Marc Meeuwis geeft als directeur leiding en sturing aan het 10-koppige team, wat werkt vanuit Plan-t, een bedrijfsverzamelgebouw direct naast het station in Tilburg.
Marc nam de leden en introducees mee in de nieuwe merkstrategie voor de stad die nog meer fans voor Tilburg gaat opleveren, daar is hij van overtuigd. In juni van dit jaar bracht het team een nieuwe look, een nieuw label én een nieuwe VVV. Na zeven jaar vonden ze dat de het merk Tilburg een nieuw jasje verdiende, ook naar aanleiding van diverse gesprekken met stakeholders uit de stad. Ze gingen intern van citymarketeers naar merkregisseurs. En van vier labels naar 1. Eentje die beter past bij iedereen. Daarom lanceerden ze 14 juni van dit jaar twee nieuwe websites én ging een nieuw informatiepunt open op het station. Het nieuwe, overkoepelende merk voor de stad, in Tilburg, is een merk waarmee iedereen zich kan identificeren, geeft Marc aan. Of je nu student, ondernemer of bewoner bent. Of alles tegelijk.
De Tilburgse manier
We zijn onze unieke zelf en willen ook zo gezien worden verklaart Marc. Tilburgers doen zich niet anders voor. Het DNA van de stad is het merk en samen te vatten in de formule: Sociaal X Experimenteel = Creatie. Citymarketing Tilburg is dan ook scherp in de keuzes die ze maken. Alles wat de marketeers van Tilburg doen, doen ze met het DNA in het achterhoofd en ze werken aan meerdere thema’s tegelijk om zo de stad, samen met partners, verder te brengen. Ook werken ze mee aan zaken in de regio die bijdragen aan het vestigingsklimaat van Tilburg. Thema’s als talentbehoud, kunst en cultuur, groen, duurzaamheid maar ook kennis en innovatie komen op het nieuwe platform intilburg.com ruimschoots aan bod. Op de Tilburgse manier, via verhaallijnen, gemaakt samen met inwoners, ondernemers en makers, want Tilburg is als een patchwork aan verhalen.
“In Tilburg kleuren we de stad samen in”
Deze gedachte is in samenwerking met Tilburgs bureau Toffey, ontwikkelt in een merkcampagne, ‘In Tilburg kleuren we de stad samen in’, die uitnodigt om Tilburg te ontdekken door de verhalen van haar inwoners. Eind juni en waren de verhalenvertellers, waaronder bijvoorbeeld Dirk Stolk (013, Het Moment), Frits Mahovic (LiveWall, Wave) en Kelly (Tweedehands het Festival) zichtbaar op de digitale schermen van alle NS-stations en in abri’s van Utrecht tot Maastricht. In oktober gebeurt dit nogmaals maar dan met andere mensen en nieuwe verhalen. Via de sociale mediakanalen van in Tilburg en op het platform kun tot eind 2024 elf verhalen lezen en zien die verschillende perspectieven bieden hoe in Tilburg de stad samen wordt ingekleurd. Inspirerende verhalen over Tilburg vind je op intilburg.com, praktische informatie over de stad vind je op infointilburg.com
Er werd nog gezellig nagepraat over Tilburg, strategieën en bijgepraat over van alles en nog wat na een lange zomer. Dit deden de gasten in het restaurant van MOOD Tilburg, dat op de begane grond van Plan-t in Spoorzone Tilburg te vinden is.