Lesje gedragsverandering in de LocHal
‘Ach, man, ik drink al jaren iedere dag een glaasje, nergens last van’ en ‘Die wetenschappers bedenken ieder jaar iets nieuws’. Iedereen weet: alcohol is niet goed voor je. Maar stoppen? Ho maar. Hoe kun je mensen tóch motiveren tot gedragsverandering? In de Tilburgse LocHal maakte wetenschapper Reint Jan Renes het thema behapbaar voor CCB.
Ervoor zorgen dat mensen gewoon doen wat goed is. Dat klinkt heel logisch, maar waarom doen mensen het dan niet? Renes vergeleek het met een stapeltje was dat op de trap ligt. Alle gezinsleden hebben de gang naar boven al een keer gemaakt, maar lopen steevast om de stapel met T-shirts heen. Hetzelfde geldt voor het nuttigen van alcohol, of smartphonegebruik op de fiets: je weet dat het anders moet, maar je doet het tóch.
Oude gewoontes uitdoven
Wat kun je doen om oude gewoontes uit te doven en nieuwe gewoontes in te laten slijten? “Probeer altijd te bedenken hoe mensen in elkaar zitten en speel daar op in.” De gedragswetenschapper had tijdens het college talloze (foto)voorbeelden in petto, die door het publiek driftig op de smartphone werden vastgelegd. Laten mensen (mannen) de wc-bril steevast omhoog staan? Plaats dan de spoelknap achter de bril, dan moet –ie wel omlaag. Gooien mensen hun blikjes op straat? Zorg voor een afvalbank met openingen, zodat mensen hun platgetrapte blikje met een voetbeweging in het gat trappen.
Spa rood of spa blauw
Met het boek van Renes onder de arm én een neus dat weer even op de feiten gedrukt was, verlieten CCB’ers de zaal. En tijdens de borrel? Daar waren toch opvallend veel mensen met een flesje spa rood of spa blauw te zien…
Lees meer over dit interessante college in het CCB-magazine dat begin april verschijnt.
Geschreven door Annelieke van der Linden
Foto’s door Raldo Neven, Neven Fotografie
Documenten en links
De presentatie nogmaals bekijken of nog meer weten over gedragsbeïnvloeding? Reint Jan deelt hieronder nog wat documenten en video’s:
Presentatie: CCB College Gedragsverandering, Reint Jan Renes
Toegankelijk artikel: over de 5 lenzen
Video: introductie Persuasive by Design model
Video: Samenvatting Persuasive by Design model