Altijd verstopt achter die lens. Tijd om ze eens in de schijnwerpers te zetten. In de komende CCB magazines laten we een CCB-fotograaf aan het woord. Over zijn beste, tofste, mooiste foto. Of een foto met gewoon een goed verhaal. Camiel Donders koos voor dat laatste. Zijn DNA? Dat bestaat naast A, G, C en T ook uit verbinding zoeken met anderen. Die T? Die staat overduidelijk voor Tilburg. Camiel belicht dan ook een samenwerking waarin al die bouwstenen aanwezig zijn: het project stichting TypischTilburg.
“Het vergroten van de Tilburgse fanclub door het organiseren van typisch Tilburgse momenten en met de opbrengst daarvan lokale goede doelen ondersteunen. Dat was in een notendop de missie van ons project. Ivan Mols van tilburg.com en ik speelden rond 2004 allebei met het idee om ‘iets’ te doen om de Tilburger trotser te maken op de stad. In 2005 sloegen we de handen ineen en begonnen we met TypischTilburg. Ons bekendste wapenfeit is de online modellenwedstrijd die we toen startten. Met genoeg stemmen konden Tilburgse modellen een plekje op onze kalender bemachtigen. Dat werd een ongekend succes. Met bijna 90.000 stemmen in de eerste week kon onze server het amper aan. Het mondde uit in een evenement waar van de beste 40 er 13 werden geselecteerd door een jury met onder meer Guus Meeuwis, Lieke Smets, Corné Snels en Guido Weijers.
Na de eerste twee jaar meldde Ben Smit zich om zijn initiatief TilburgSpint ook onder te brengen in onze stichting. Samen wisten we reuring te creëren en de Tilburgers dichter bij elkaar te brengen. Bovendien werkten we samen met vele fotografen, stylisten, zzp’ers, horecaondernemers en nog veel meer Tilburgers om de Tilburgse trots naar boven te halen. Tien jaar lang. Bovendien hebben we zo ontzettend veel geld op weten te halen voor Tilburgse goede doelen.
Het is inmiddels 15 jaar geleden sinds de eerste kalender, maar ik denk dat we met gepaste trots kunnen zeggen dat onze samenwerking aan het begin heeft gestaan van het positieve imago dat Tilburg nu heeft. Dat is ook de reden waarom ik dit wilde uitlichten in deze rubriek. Samenwerking en verbinding staat ook centraal bij mijn bedrijf Drawing Light. Dat is inmiddels uitgegroeid tot een totaalproducent van visuele communicatie. Ik leid elk jaar zoveel mogelijk stagiairs op en zoek altijd de verbinding met lokale ondernemers. Daar krijg ik echt energie van.
Drawing Light heeft zich sinds 2005 flink doorontwikkeld. We hebben internationale campagnes gedaan voor onder meer Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Honeywell. Maar, we werken net zo graag lokaal. Hotel Mercure Tilburg is nog steeds een vaste klant. We groeien met Drawing Light weliswaar internationaal, toch zoek ik altijd naar mogelijkheden om Brabantse professionals daarin mee te nemen. Wat dat betreft is verbinden nog steeds mijn passie.”
(Op de foto zie je de Tommy Hilfiger Employer Branding Campaign door Drawing Light)