Het moet al ruim 40 jaar geleden zijn dat ik als junior voorlichter van de Gemeente Tilburg (het woord communicatie was nog niet uitgevonden…) Wim Groels ontmoette. Wim Groels senior welteverstaan, oprichter en directeur van de gelijknamige drukkerij in Tilburg. Wim senior was een zeer gewaardeerde Tilburger. Liefst veertien jaar was hij preses van voetbalclub Willem II en in ‘80-‘81 was hij de prins van Kruikenstad: ‘Willem d’n Twidde’. Hartelijke man, ondernemer en bourgondiër, met zijn donkere – doorrookte – stem. Voor mij, toen nog een broekie in de communicatie, was hij ome Wim.
Door: Hans van de Ven, voormalig voorzitter van CCB
‘Zijn stad’ Tilburg
In 2005 overleed senior, hij was nog maar 71. Wim junior had toen het stokje van drukkerij Groels al overgenomen. Al even hartelijk als zijn vader en net als pa op een indrukwekkende manier betrokken bij ‘zijn stad’ Tilburg. Logisch dus dat junior tot de eerste lichting leden behoorde van CCB, die bij de oprichting in 1982 nog Persclub Bourgondië heette. En bijna vanzelfsprekend dat Wim een van de vroegste sponsors van onze vereniging werd en zelfs tot de hoofdsponsors behoorde.
Nieuwste snufjes en technieken
In welk jaar precies drukkerij Groels toetrad tot het sponsorcorps, vertellen de annalen van de vereniging niet. Wim herinnert het zich ook niet meer. Echt Wim. ‘Het gaat erom dát je sponsort, niet hoe lang al’, zouden zijn woorden kunnen zijn. Groels was een sponsor in natura en drukte onder andere dit magazine toen het nog niet veel meer was dan een veredeld parochieblaadje (met excuses aan de samenstellers van toen..). Groels drukte ook het ledenboekje, beter bekend als het CCB-smoelenboek, toen het online tijdperk nog niet was aangebroken. Als ik het me goed herinner, was de editie bij 25 jaar CCB de laatste in een lange reeks. Met een omslag in silver look. Ook dat was en is Groels: geen gewone drukkerij, maar altijd vooraan in de rij met state-of-the-art-oplossingen en vaak de nieuwste snufjes en technieken.
Mensenmens bij uitstek
Enkele jaren geleden veranderde Wim de naam van zijn bedrijf in GROELS\print\media\people. Ofwel: nog steeds het vertrouwde en vaak betere drukwerk, ook thuis in allerlei online en crossmediale oplossingen en, last but not least, een drukkerij van de menselijke maat. Wim is een mensenmens bij uitstek. Met het hart op de goede plek. Betrokken bij en vaak sponsor van organisaties en sportverenigingen voor mensen met een beperking.
Betrokkenheid
Toen drukkerij Groels in 2008 een halve eeuw bestond, mocht ik met Mercuur communicatie de viering van dat gouden jubileum kracht bijzetten. ‘5×10’, onder die noemer liet Groels zich van zijn beste kant zien. Met onder andere een aantal prachtige geschenken aan de stad. Wim heeft CCB zien veranderen. In het begin vooral een businessclub, waar de visitekaartjes rondgingen maar de kenniskaarten vaak tegen de borst werden gehouden. Nu een Brabantse beroepsvereniging waar de kennis juist ruimhartig wordt gedeeld. Die ontwikkeling was wennen, voor Wim en andere leden van het eerste uur. Maar Wim was niet het soort sponsor dat in de eerste plaats uit was op ‘handel’. Betrokkenheid is altijd zijn belangrijkste drijfveer geweest.
Nu stopt drukkerij Groels als sponsor van CCB. Het is na bijna 40 jaar (!) mooi geweest. Wim, het is indrukwekkend mooi geweest. We maken met elkaar een diepe buiging. En ik zeg: ‘Ome Wim, bedankt!’