De craft beer-etiketten van Jules: teckels en terriërs
Die illustratie op de voorkant van het afgelopen CCB magazine? Dat is weer een echte Calis. We claimen de naam maar alvast op deze manier. Want Picasso of Mondriaan noem je ook niet bij hun voornaam. Jules Calis is alweer even lid van CCB. Toen hij een keer aangaf best eens te willen illustreren voor ons, pakten we dat met beide handen aan. Hij werkte voorheen als journalistiek tekenaar voor Vice, Vrij Nederland en De Correspondent, maar richt zich de laatste jaren steeds meer op marketing en communicatie. Het tekenen van verpakkingen kwam toevallig op zijn pad. Craft beers ook. Toen hij tijdens een journalistieke klus over vluchtelingenproblematiek in Libanon een craft biertje dronk. “Dat was mijn eerste IPA. In een brouwerij die tijdens een van de laatste Libanees-Israëlische oorlogen werd opgericht. Eenmaal thuis begon ik aan een speciaalbierontdekkingstocht in de Tilburgse Little Devil”, vertelt Jules.
De fles als palet
Een van de meest in het oog springende opdrachten is zijn werk voor Daans Moonshine: een kleine speciaalbierbrouwerij van een van zijn beste vrienden. Op de ovale etiketten speelt Florus de teckel de hoofdrol. Elk biertje heeft een eigen tekening. Zo staan er op de tripel drie hondjes. En bij een samenwerking met een brouwerij voor een stout bier kreeg het Cesar-hondje Stefke van zijn moeder de hoofdrol: Stefke’s Stout. Jules: “In Engeland en de Verenigde Staten is er een echte craft beer-scene en ze maken daar van elk etiket een feest. Eigenlijk is de hele fles of het blik een palet dat je rond kunt draaien. Er zijn zelfs awards voor. Dat wilde ik ook in Nederland doen.”
Regels breken
Een goed design voor een craft beer-etiket? Dat verschilt natuurlijk per bier en illustrator. “Ik laat me inspireren door het persoonlijke verhaal achter de brouwerij, het bier zelf of de brouwer. Ik speel met het verhaal, kleur en met vorm. Ik wil zorgen dat het flesje of blikje in het oog springt en dat je kunt zien om welk bier het gaat. Hoewel daar best een twist aan mag zitten. Ik vind het gaaf wanneer een verpakking alle regels breekt. Maar, ik sluit elementen uit die aanzetten tot geweld en seksisme. Dat kan echt niet, vind ik.”
Over de cover
Jules: “De personages zijn een weerspiegeling van alle leden van CCB. Een CCB-verpakking is wat mij betreft gevuld met een lading enthousiast ondernemerschap, productiviteit en creatievelingen die elkaar inspireren.”