Batman. De film van Tim Burton was voor Djuri Boot – toen vijf jaar oud – de eerste kennismaking met filmmuziek. “Ik zette die film steeds opnieuw op en raakte continu bevangen door de opening. Pas later kwam ik erachter dat het de muziek was die mij zo raakte.” Nu, bijna dertig jaar later, is Djuri degene die mensen raakt met zijn muziek. Tegenwoordig is de componist, die muziek in opdracht schrijft, zelfs wereldwijd te horen. Een gesprek over het creëren van verhalen en wat dit Djuri heeft gebracht.
Door: Annelieke van der Linden
“Dat mijn muziek invloed heeft op wat mensen voelen, vind ik heel bijzonder. Tijdens de première van de documentaire ‘Avondje NAC: een liefdesverklaring’ voelde ik voor de eerste keer wat mijn muziek met mensen deed. Toen de openingsscène startte, waarin violen en blazers te horen waren, zag ik dat het publiek, toch voornamelijk kleerkasten met tatoeages, ontroerd raakte. Precies zoals ik het bedoeld had. Zo’n moment blijft me voor altijd bij.”
Metallica
Al van kleins af aan is Djuri gericht op beelden en geïnteresseerd in het creëren van verhalen. Hij tekende veel en keek heel veel films. Bands als Metallica wakkerden zijn interesse in muziek aan. “Spelen voor tienduizenden mensen in een stadion, dat wil toch iedereen”, lacht Djuri. Het naspelen van liedjes maakte al snel plaats voor het creëren van muziek en hij koos voor de studierichting muziekproductie op het conservatorium.
Verhaal
In opdracht muziek maken: zo omschrijft Djuri zijn werk. “Ik houd van de uitdaging die opdrachten met zich meebrengen. Altijd ga ik op zoek naar een originele uitwerking die tegelijkertijd perfect past bij wat de klant vraagt.” En of het nu om een anderhalf uur durende documentaire gaat of een korte reclame: altijd kijkt hij naar het concept. “De reclame- en filmwereld lijken erg op elkaar: iedere keer vertel je een verhaal. Een tv-reclame zie ik als een kleine film van dertig seconden.” Djuri gaat dan ook bij iedere opdracht volgens dezelfde routine te werk. “Eerst doe ik onderzoek naar waar ik over schrijf. Soms is er een script, soms rijd ik naar een bedrijf toe voor wie de commercial bedoeld is of ik ga in gesprek met een hoofdpersonage uit een documentaire. Daarna begint het schrijfproces en bedenk ik wat ik wil zeggen met de muziek. En dan wordt een concept tastbaar.”
Bijzondere erkenning
Djuri is trots op al het werk dat hij creëert. Maar 2019 is wel een érg bijzonder jaar voor hem. Om talent de kans te geven zich te ontwikkelen, organiseert het toonaangevende Krakow Film Music Festival jaarlijks een competitie voor jonge componisten. “Dat werd een anonieme wedstrijd, waarbij iedereen filmmuziek componeerde bij dezelfde scène”, legt Djuri uit. “Naast de muziek leverde je ook de bladmuziek aan. Hier keek de jury als eerste naar, zonder dat ze de muziek nog gehoord had.”
De jury, die de honderden inzendingen beoordeelde, bestond uit vooraanstaande componisten, onder wie Richard Bellis én Gavin Greenaway, componist en vaste dirigent van Hans Zimmer. “Gavin Greenaway was dit jaar het externe jurylid en dat was voor mij echt de kers op taart. Ik bewonder hem enorm.” Djuri kwam uiteindelijk als een van de tien finalisten uit de bus. Deze finaleplek was goed voor een week lang masterclasses in Krakow, waarbij hij de kans kreeg vooraanstaande componisten te ontmoeten en nog meer kneepjes van het componistenvak te leren. Djuri eindigde uiteindelijk op de vijfde plaats in de categorie Young Talent. “Een heel bijzondere erkenning. De concurrentie is echt moordend. En als je dan zoveel mensen achter je laat…”
Universal Music
Naast erkenning bracht de finaleplaats Djuri nog meer. Opdrachten voor grotere componisten én een contract voor Nuvotone. Dit unieke label is onderdeel van het wereldberoemde Universal Music en focust op de serie- en filmwereld. “Als je finalist bent bij het Krakow Film Music Festival, dan val je op. Het leverde me een gesprek op met de labelbaas van Nuvotone.”
Daar bleef het niet bij: inmiddels is Djuri een van de componisten van het label. “Telkens krijg ik opdrachten binnen met een concept, zoals ‘coming home’ of ‘serial killer’. Vervolgens lever ik albums aan met allerlei varianten. De lat ligt behoorlijk hoog, omdat je wordt beoordeeld door vooraanstaande componisten. Ik weet niet waar mijn muziek uiteindelijk terechtkomt, dat is best spannend. Wie weet is het wel een serie op Netflix of een Hollywoodfilm…”
Muziek zegt alles
“De finaleplaats in Polen heeft me veel gebracht. Het is bijzonder om zoveel erkenning te krijgen. Mensen zijn niet altijd bewust van de grote rol die muziek heeft. Terwijl muziek alles zegt wat we in beeld niet kunnen vertellen. Of het vrolijke, droevige of meeslepende muziek is: muziek wekt emoties op bij mensen. Iedereen kent het voorbeeld van de horrorfilm die niet meer spannend is als je het geluid uitzet. Maar dit geldt ook voor vrolijke muziek.”
Djuri kijkt vol trots terug op de afgelopen maanden, maar blijft altijd dromen. “Mijn ultieme wens? Dat mijn naam te zien is op de aftiteling van een heel toffe blockbuster…”